donderdag 2 februari 2012

Brrrr,dat wordt bakken!!

Brrrr wat is het koud!!!
Gelukkig is hier niet al te veel sneeuw gevallen dus fietsen gaat nog prima.Ik moet toch af en toe boodschapjes halen voor het week-menu van deze week.

za: bloemkool/kaasspinazie schotel met aardappelen
zo:traditionele lasagna met kwark-komkommersalade
ma: spitskool,gekruid met kerrie en een beetje kaas bij aardappels en een tartaartje
di: pasta met tomatensaus met gehakt erin
wo: frieten met snacks
do: oma-gemaakte erwtensoep en een pan groenten-soep met brood
vrij: nasi

Dus voor het eten van morgen moet ik nog de kou trotseren (mijn dank is groot voor lange onderbroeken).
Met dat winterse weer krijg ik altijd zo'n zin om te bakken.Een goed moment dus om wat uit te proberen.
De laatste tijd kom ik vaak Stevia tegen in de media en familie en vrienden hebben mij erop geattendeerd.
Stevia is een plantje die zoet is,zoeter dan suiker.En omdat ik nog een lange weg (lees -22 kilo) en een enorme zoetekauw ben,heb ik een pot aangeschaft.

Merk:Lucovitaal, Inhoud:75 gram , Prijs:€ 9,95 , Waar: de Tuinen

Het zal ook zeker te koop zijn bij reform winkels enzovoorts.
Ze hebben verschillende vormen,namelijk:vloeibaar,zoetjes en poeder.
Ik ben voor de pot met poeder gegaan,op de verpakking staat dat het perfect is om mee te koken en bakken en dan ook nog zo'n mooi plaatje van een smakelijke muffin (ben zo makkelijk te paaien).

In de thee is het prima,geen rare nasmaak, dat heb ik namelijk wel bij de gangbare zoetjes met aspartaam en weet ik veel wat er in zit.Ik vermijd ze het liefst en dan eindig ik dus met suiker.
In de kwark is ook lekker,dat wrange randje gaat eraf en is niet overdreven zoet.

Nu dus de bak-test.
Ik heb een simpel recept opgezocht uit mijn collectie :

Baggertaart (uit Sliedrecht)

350 g boter
200 g havermout
350 g zelfrijzend bakmeel
350 g bruine basterd (dit heb ik vervangen met Stevia)
3 a 4 appels (in dit geval Elstars)

De bruine basterd heb ik dus nu vervangen met de Stevia.Op de verpakking staat dat 10 g suiker =1 g Stevia.Dus 350 g basterdsuiker wordt dan 35 gr Stevia.

Verder met het recept:
Springvorm invetten of bekleden met bakpapier.Boter smelten en dan mengen met de droge ingrediƫnten in een kom.

Helft van het deeg verdelen over de bodem van de springvorm.Appels geschild en in blokjes op het deeg leggen.Kaneel naar smaak erover strooien.Rest van het deeg over de appels verdelen en aandrukken.
Oven op 175 graden Celsius voorverwarmen.In het midden van de oven gaar bakken in ongeveer 1 uur.
Af laten koelen ,in stukken snijden en eet smakelijk!



Hoe smaakt het? Wat vind het Gezelliebellie-gezelschap er van??(tromgeroffel)

Deeg-snoepen:lekker maar wel een nasmaak doch niet vies
In de oven:Ruikt heerlijk,dochter komt thuis en vraagt wat er zo lekker ruikt.
Uit de oven:ziet er goed uit,de bovenkant wat bleekjes.Bruine basterd kleurt het deeg en dat is nu niet zo.
Op 't bord:ziet er smakelijk uit
Smaak:nog steeds de nasmaak die al bij het deeg-snoepen aanwezig was.Had gehoopt dat het door het bakken misschien zou verdwijnen.Het is niet vies,maar wennen.Op 1 persoon na heeft iedereen het opgegeten.

Conclusie:Het is goed te eten,makkelijk in gebruik.Alleen het wordt een dure grap als er vaak gebakken wordt in huis.Je gebruikt wel minder aan grammen maar dan worden het nog prijzige baksels.
Ik blijf dus Stevia gebruiken in de thee en de kwark en gaan we bakken dan wordt het suiker.De gulden middenweg.

Die nasmaak weerhoudt mij er niet van om vandaag weer een stuk te nemen bij m'n kop thee
Toedels Jet

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Aanbevolen post

Zondagse klanken

Tijd voor blote voeten muziek  met dit prachtige weer. Toedels, Jet